Het creëren van waarde, bij een organisatie
Hoofdstuk 6
Doelen:
Laten zien hoe zeer IM geworteld is het objectivisme
Afvragen of objectivisme een solide basis vormt voor IM
Objectivisme is niet in staat om goed om te gaan met de kern van IM, namelijk informatie.
De micoreconomie is gebaseerd op het objectivisme (micro-economie: verdeling van schaarse goederen)
Slides hebben een model: Subject — Object. Dit is een bepaald wereldbeeld. Zaken in wereld begrepen als object:
- Kennis ervan staat los van menselijke overtuiging
- Bezitten inherente eigenschappen (primaire kwaliteiten: grootte, gewicht ect.)
Kennisontwikkeling is het onderzoeken van inherente eigenschappen
Ken Robinson filmpje van de slides
Conceptuele implicaties objectivering voor IM.
- Denken in strikt onderscheid tussen aanbod en vraag.
Objectiverende benadering: als we maar genoeg aanbod aan informatievoorzieningen plaatsen in een brandweerauto dan komt het wel goed. Maar dit is dus niet genoeg! Wanneer er geen vraag is naar alles, dan kan je het beter weglaten, want dan zorgt het alleen maar voor extra tijd en complexiteit.
Organisatorische implicaties:
focus op organiseren van transacties van info/kennis objecten
het creëren van een marktmechanisme
commoditization, gestandaardiseerde goederen, ze zijn verhandelbaar
Objectivisme
Van informatiekennis maak je een verhandelbaar object
Zwaktes
Negeert veel zaken.
Gebruikerskant wordt vergeten.
Waarde wordt gedacht als geld.
Inhumaan en gevaarlijk.
Kan niet omgaan met andere vormen van interactie.
Dynamische processen in de economie kunnen niet worden begrepen.
Sterktes
Informatie kan losgemaakt worden van lokale omstandigheden.
Het is onpersoonlijk werk, geen persoonlijke invulling, het kan overal.
Informatie is niet iets vaststaands, het heeft te maken met welke waarde mensen eraan toekenen.
Hoofdstuk 7
Subjectivisme
Iedereen die informatie interpreteert is subjectivist. Iedereen interpreteert het op z’n eigen manier.
Socialiteit: geven hun sociale wereld zelf vorm op basis van wat ze belangrijk en betekenisvol vinden.
Deze socialiteit vindt in toenemende mate plaats rond digitale objecten.
Boodschap subjectivismeL
Te weinig aandacht voor realiseren van economische waarde. Het is een vorm van postmodernisme.
Objectivisme en subjectivisme moeten worden gecombineerd. Beide tradities hebben elkaar nodig. Dus enkel zijn ze niet voldoende, maar samen wel.
Hoofdstuk 8
Gaat over hoe mensen informatie gebruiken, er zitten veel menselijke componenten aan. Het zou ook rationeel kunnen verlopen, zo kom je tot een optimale uitkomst van informatiedistributie.
Boodschap hoofdstuk 8: Helaas is dit niet het geval, allerlei factoren die ervoor zorgen (eigenwijs omgaan met informatie) die niet geëlimineerd kunnen worden.