Rode draad van het boek: zoeken naar nieuw perspectief op IM
1
Hoofdtaken IM
- Organisatie van informatie en communicatie (deel 1, 4, 5)
- Ondersteuning van mensen in info- & com- taken (deel 2, 5)
2
Inrichting van IM
- Niet alleen aparte afdeling, ook hybride professionalisme (deel 1, koppelen met deel 4 en 5)
3
Noodzakelijk voor IM'er
- Kennis basisaannames, beperkingen en toepasbaarheid (deel 2)
- Begrijpen verwevenheid ICT met Strategie en Identiteit (deel 3)
Brandweercase in hoofdstuk 12, hoe zie je dat terug:
- hoe moet je risicoinformatiemanagement organiseren en communiceren?
- er moet op verschillend niveau mensen ondersteund worden (hybride professionalisme)
- niet apart vanaf 1 plek (bureaucratie)
- zowel objectivistisch als subjectivistisch
Verbreding
Deel 1:
IM gaat niet alleen over ICT, maar gaat in de kern om het organiseren van informatie; betekenisgeving door de mens is hier essentieel
Deel 2:
IM niet alleen baseren op objectivisme, maar ook op subjectivisme
IM gaat ook over informatie gebruik en gedrag (groepsdiscussies)
Deel 3:
Omdat ICT verweven is met Strategie en Identiteit, gaat IM ook over die zaken.
Deel 4:
Sourcing is niet alleen belangrijk voor IM omdat ICT wordt uitbesteed, maar ook omdat het organiseren van informatie ene communicatie essenteieel is voor allerlei typen sourcing. Ook spelen diverse kennis-issues rond sourcing
Deel 5:
Rond innovatie (SLIDES)
Verdieping deel 3:
Boodschap: Strategie (S), Identiteit (I), Technologie (ICT) (T) vormen elkaar.
Hoofdstuk 9 (T & I)
Boodschap: Identiteit van de mens is altijd verweven met technologie, wij zijn altijd al verbonden met tools (cyborgs).
Visies op technologie:
- Tool view (objectivistisch: hamer, mens)
- Cyborg view (auteurs) (subjectivistisch)
Als je beslissingen maakt over technologie, dan maak je ook beslissingen over de mensen die het gebruikt of de typen organisatie
Hoofdstuk 10 (S & I)
Boodschap: Strategie begint met authenticiteit, je staat voor je identiteit.
Hoofdstuk 12 (Case T & I & S)
Draagt bij aan de ontwikkeling van een benadering om organizing, strategizing te begrijpen.
Heroriëntatie van een bepaalde manier hoe je met strategie om moet gaan, in relatie tot technologie:
- alignment: het is niet mogelijk om strategie los van de business te zien.
- top-down planning
- coherence view: organisatie is verzameling van samenhangende delen, die je met strategie op elkaar kunt en moet afstemmen.
Er moet hier vanaf gestapt worden naar —> iteratieve, ambigue en paradoxale relaties tussen gast & host.
Hospitality:
- Host welcomes guest
- Ambigue stranger
- eigen gedrag en beperkingen
- mogelijk vijandig
ICT als gast
Bricolage:
- Improvisatie
- Integraal onderdeel van werk
- Essentieel voor Host
- In tune met situatie
Enframing:
- Inkaderen in een frame
- Bepaalt wat je wel en niet ziet
Technological framing
IT kadert informatie en werk in
IT-projecten kunnen worden ingekaderd
Hoofdstuk 11 (Verder in op S & I, maar op theoretische basis (autopoiesis)
Hoofdpunten:
- Standaardvisie: align IS/IT-strategie met Business-strategie
- Alternatieve visie: Strategie-as-identity
Aannames:
- Strategie is een voortdurend proces in alle delen vd organisatie
- Impliciet is een organisatie een autopoietisch systeem
Relatie Strategy en Identity:
- Strategie gaat fundamenteel over behoud identiteit
- Daarvoor is het noodzakelijk om (2 COUNTERPOINTS FIGUUR 11.3)
1: open te staat voor omgeving en mee te veranderen
2: bij veranderingen de identiteit te behouden
- Het proces dat ze samenbrengt is improvisatie
Improvisatie:
- Is een vitaal proces voor behoud identiteit
- Fundamentele basis
SLIDES VOOR AANVULLING
TENTAMEN
A-?-B
Hoe zou je A aan B kunnen relativeren? Als je het niet weet, eerst A en B begrippen beschrijven.