Rode draad van het boek: zoeken naar nieuw perspectief op IM

1
Hoofdtaken IM
     - Organisatie van informatie en communicatie (deel 1, 4, 5)
     - Ondersteuning van mensen in info- & com- taken (deel 2, 5)

2
Inrichting van IM
     - Niet alleen aparte afdeling, ook hybride professionalisme (deel 1, koppelen met deel 4 en 5)

3
Noodzakelijk voor IM'er
     - Kennis basisaannames, beperkingen en toepasbaarheid (deel 2)
     - Begrijpen verwevenheid ICT met Strategie en Identiteit (deel 3)

Brandweercase in hoofdstuk 12, hoe zie je dat terug:
- hoe moet je risicoinformatiemanagement organiseren en communiceren?
- er moet op verschillend niveau mensen ondersteund worden (hybride professionalisme)
     - niet apart vanaf 1 plek (bureaucratie)
- zowel objectivistisch als subjectivistisch


Verbreding

Deel 1:
IM gaat niet alleen over ICT, maar gaat in de kern om het organiseren van informatie; betekenisgeving door de mens is hier essentieel

Deel 2:
IM niet alleen baseren op objectivisme, maar ook op subjectivisme
IM gaat ook over informatie gebruik en gedrag (groepsdiscussies)

Deel 3:
Omdat ICT verweven is met Strategie en Identiteit, gaat IM ook over die zaken.

Deel 4:
Sourcing is niet alleen belangrijk voor IM omdat ICT wordt uitbesteed, maar ook omdat het organiseren van informatie ene communicatie essenteieel is voor allerlei typen sourcing. Ook spelen diverse kennis-issues rond sourcing

Deel 5:
Rond innovatie (SLIDES)


Verdieping deel 3:
     Boodschap: Strategie (S), Identiteit (I), Technologie (ICT) (T) vormen elkaar.

Hoofdstuk 9 (T & I)
     Boodschap: Identiteit van de mens is altijd verweven met technologie, wij zijn altijd al verbonden met tools (cyborgs).

Visies op technologie:
     - Tool view (objectivistisch: hamer, mens)
     - Cyborg view (auteurs) (subjectivistisch)

Als je beslissingen maakt over technologie, dan maak je ook beslissingen over de mensen die het gebruikt of de typen organisatie 

Hoofdstuk 10 (S & I)
     Boodschap: Strategie begint met authenticiteit, je staat voor je identiteit.

Hoofdstuk 12 (Case T & I & S)

Draagt bij aan de ontwikkeling van een benadering om organizing, strategizing te begrijpen.
Heroriëntatie van een bepaalde manier hoe je met strategie om moet gaan, in relatie tot technologie:
     - alignment: het is niet mogelijk om strategie los van de business te zien.
     - top-down planning
     - coherence view: organisatie is verzameling van samenhangende delen, die je met strategie op elkaar kunt en moet afstemmen.

Er moet hier vanaf gestapt worden naar —> iteratieve, ambigue en paradoxale relaties tussen gast & host.

Hospitality:
     - Host welcomes guest
     - Ambigue stranger
     - eigen gedrag en beperkingen
     - mogelijk vijandig
ICT als gast

Bricolage:
     - Improvisatie
     - Integraal onderdeel van werk
     - Essentieel voor Host
     - In tune met situatie

Enframing:
     - Inkaderen in een frame
     - Bepaalt wat je wel en niet ziet
Technological framing
IT kadert informatie en werk in
IT-projecten kunnen worden ingekaderd

Hoofdstuk 11 (Verder in op S & I, maar op theoretische basis (autopoiesis)
Hoofdpunten:
     - Standaardvisie: align IS/IT-strategie met Business-strategie
     - Alternatieve visie: Strategie-as-identity

Aannames:
     - Strategie is een voortdurend proces in alle delen vd organisatie
     - Impliciet is een organisatie een autopoietisch systeem
     
Relatie Strategy en Identity:
     - Strategie gaat fundamenteel over behoud identiteit
     - Daarvoor is het noodzakelijk om (2 COUNTERPOINTS FIGUUR 11.3)
          1: open te staat voor omgeving en mee te veranderen
          2: bij veranderingen de identiteit te behouden
     - Het proces dat ze samenbrengt is improvisatie

Improvisatie:
     - Is een vitaal proces voor behoud identiteit
     - Fundamentele basis

SLIDES VOOR AANVULLING

TENTAMEN
A-?-B
Hoe zou je A aan B kunnen relativeren? Als je het niet weet, eerst A en B begrippen beschrijven.