INTRODUCTIE
IM is management van (meest gebruikte):
     - ICT
     - Business-ICT relation
          - bepaalde wensen vanuit business — ict op aanpassen, maar andersom kan het ook!
     - Informatie
          - alle relevante informatie — kwaliteit, processen, niet zozeer op de processen, maar op alle informatie op alle niveaus in de organisatie

     - Een schets (:is iets anders dan het volledig vastleggen van een perspectief) voor een nieuw perspectief (toekomst) (dit is de belangrijkste bijdrage van dit boek!!)
          - kernwoorden: informatiegebruik, door de mens, betekenisgeving (komende weken wordt dit uitgewerkt)

Er heeft een ontwikkeling plaatsgevonden:
     van het eerste perspectief naar het derde perspectief

Eerste perspectief: jaren 80 initieel (zie je nog steeds)
Tweede perspectief: jaren 90 initieel en dominant (zie je nog steeds)
Derde perspectief: vanaf jaren 00 ontstaan (meest gebruikt op dit moment)

HOOFDSTUK 1
IM moet gaan over:
     - Historische context
          Belangrijkste boodschap deel 1: het bestaat al heel lang, ook al voordat er computers bestonden, dus het is niet perse gelinkt aan ICT.
     - Solide aannames
          Twee verzamelingen van aannames: objectivisme & subjectivisme
          Belangrijkste boodschap deel 2: voor IM heb je zowel het objectivisme nodig als het subjectivisme, er is een combinatie vereist. DE DRIE PERSPECTIEVEN ZIJN GEBASEERD OP HET OBJECTIVISME
     - Identiteits-issues van organisaties
          Hebben ook te maken met ICT vraagstukken
          Voorbeeld: stel je wordt gevraagd om een bijdrage te leveren in de buurt — je moet dus dingen gaan bijhouden over de buurt, bijv. de bewoners. Het is dus van belang bij IM.
          Belangrijkste boodschap deel 3: identiteit van organisaties zijn heel nauw bebonden met strategie en ICT. Geen losstaande fenomenen.
     - Sourcing+
          Intern of extern sourcen — wordt steeds complexer, allerlei verschillende leveranciers, dus iedereen moet samenwerken
          informatiemanagement heeft bij outsourcing verschillende rollen. Het is dus niet alleen omdat er ICT bij betrokken is belangrijk, maar ook om andere rollen.
     - Klantfocus
          Er is een tendens tussen klanten en IM.
          Context: innovatie!
          Hoofdboodschap: ook bij innovatie heeft IM verschillende rollen. Het moet zich breder oriënteren, dus ook op klanten (DEEL 5)
     - Flexibiliteit
          Issue: er veranderen steeds dingen, dus je moet steeds kunnen schakelen
          Hoofdboodschap: Bij het ontwerp moet rekening gehouden worden met deze flexibiliteit
          Wordt niet behandeld. Alleen even begrijpen waar het over gaat, maar wordt niet verder op ingegaan. 


HOOFDSTUK 2
Wat wordt er gedaan in het hoofdstuk:
     - het integrerende karakter ………. (negenvlaksmodel)
     - Actuele IM-issues
          - Zijn de laatste onderdelen van het boek en worden gelinkt met het 9-vlak


Het 9 vlak is niet het leidende model voor perspectief 4 (SCHETS) wel voor perspectief 3 (INFORMATIE)
eennalaatste zin: deliver value to people, niet om mensen over te leveren aan systemen. Systemen moeten waarde hebben voor mensen, niet andersom. Wat doet hij in de organisatie, waarom doet hij het hoe hij het doet, en waar zou IM een rol kunnen spelen.