Historische context IM
Gedachte is: we kunnen vandaag leren van het verleden.

Wat kan IM zijn zonder ICT-focus?
     Lessen voor de toekomst in het WC

Black (hoofdstuk 3)
Hebben te maken met IM, werden ingezet op office, in een bedrijf. Het heet daarom een Officetechnologyrevolution
     Printing press, fotografie, mechanische calculators, telegram, fax

Opzet van het hoofdstuk
1. History of info-functions
     Filing a registry work: voor het management van documenten wordt het gebruikelijker om een bepaalde registry in te richten. Opslaan en indexeren van documenten etc.

2. History of inhouse-library
     Paragraaf 3, pagina 33:
     Verschillende benamingen, maar hij kiest voor inhouse-library
     Voorzag in verschillende informationservices, de inhouse-library was begin jaren 50 normaal om binnen een bedrijf te hebben. Centrale plek.
     Hier zijn redenen voor, reden 7 (pagina 35): Fordist Organisation & Taylorist Teachings zijn belangrijke termen om te kennen.
     Fordist Organisation: Lopende band werking/massaproductie/ 1900-1970 (bv: de Ford T die je alleen in zwart kon aanschaffen)
     Taylorist Teachings: Vergaande arbeidsverdeling, het meest efficiënt is om een persoon verantwoordelijk te maken voor een klein stukje in het productieproces, en iemand anders voor een ander klein stukje. (1850-…)

3. Identity of IO
     a. various functions
     b. war vs. librarianship
          a. Degene die dit moet beheren voert verschillende taken uit:
               -

          b. Ze zien zich minder als degene die de boeken organiseren en verspreiden, maar meer als:
               - Managers, abstractors, communicators
               - Pro-actief, kijken wat is nodig?
               - Innovatief

Conclusie: vroeger had het een meer gevarieerde informatiemanagement taak

Brunt (hoofdstuk 4)

Opzet van dit hoofdstuk
1. Background nature of information
     Humint - human-intelligence
     Comint - intelligence door gestolen documenten
     Er zijn nog meer types ‘int’ die werden onderscheiden
     Moeilijkheden: (rond organisatie & betekenisgeving) Hoe moeten we het organiseren en hoe moeten we het betekenis geven?
          - Hoe moeten we indexeren? (op persoon, op onderwerp)
          - Hoe moet je feiten of informatie indexeren op verdachtheid? (abnormaal, verdacht)
          - Context van de intelligence niet aanwezig, dus de betekenis van de berichten waren onduidelijk
          - Moeilijk om algemene methoden definiëren om te categoriseren
2. Background nature of recruitment
3. MI5
4. LRC
5. GCCS
     - Werking van GCCS
     - Indexes en functions indexer & IO
     - Problemen
6. Conclusions
Operation overload -
War office - Onderdeel Britse overheid, verantwoordelijk voor administratie Britse leger (Ministry of Defense)
Verschil MI5 MI6: 5 interne veiligheid, 6 externe veiligheid.

Boodschap van dit hoofdstuk: Intelligence personeel van verschillend niveau, hielden zich bezig met taken die nu corporate intelligence zijn)

Het rechtzetten van misvattingen over IM is een belangrijk doel

Bryant (hoofdstuk 5)

Achoff concludeert: managers komen om in informatie, ze vragen meer info dan nodig en ze krijgen ook meer dan nodig.
Decisionmaking wordt niet altijd beter met meer informatie
Achoff attacks the more-is-better view.

Feldman & March concluderen: er is input, er is een proces en er is een output, maar volgens feldman en march werkt dat in de praktijk niet zo.
Feldman & March attack mechanistic engineering view.

More-is-better view & mechangistic engineering view = computer-centre view op Informatie/Communicatie.
Aannames:
     - Information is refined from data
     - Communication is movement of information
Zijn onjuist volgens Bryant:
     - Fundamenteel verschil tussen mens en computer, mensen kunnen niet zonder betekenis. Dus de informatie komt niet uit data, want informatie is de betekenis die de mens geeft aan ‘iets’.
     - De essentie van communicatie is het begrijpen wat iemand bedoelt, dus de betekenis die de ander aan ‘iets’ heeft gegeven. Het gaat dus niet om de informatie die letterlijk wordt doorgegeven.

FUTURE:
Kern moet naar de organisatie van informatie
De visie op Informatie en Communicatie moet gericht worden op betekenis
Gericht worden op het gebruik van informatie



IO/IM vroeger (eerste helft 20e eeuw)

IO/IM nu (vanaf jaren ’80/’90)

Intro

Control bij users

Control bij management


Focus op demand side

Focus op supply side

Black

Various info-tasks

Management of digital infrastructure


- Organisatie van informatie



- Verzorgen van opleidingen



- Voorzien in literatuur



- Management van technologie



- Pro-actief



- Analyse van informatie



Hybride-professionalisme

Mono-professionalisme

Brunt

4 taken door alle rangen & standen

De 4 taken onder CIO


- Obtaining intelligence



-** Organising intelligence



-** Clarification (betekenis geven)



- Share with customers



Organisatie van informatiemanagement



Meer ruimte voor improvisatie

Meer ruimte voor systematiek


Flexibele inrichting

Contol


Close relation between stakeholders

Gescheiden belangen

Bryant

Een kernaspect is de organisatie van informatie

Verbonden met computer-oriented view op I/C



Kern ICT