- given this technology; what is the nature of our enterprise or of myself?;

- given this technological design how could we design relationships between organizations?;

- how does my company or this group of citizens share information between our use contexts and our production contexts?;

- how to design systems, infrastructures or service concepts that provide enough flexibility to anticipate unknown future usage?;

- how could we share information about use contexts with our ICT provider’s production contexts and how do we govern sourcing relationships?

1: identity issues
2: sourcing
3: klantfocus
4: flexibiliteit
5: sourcing

Hoofdstuk 1 pagina 6&7 overgang: 
De mate waarin strategie, technologie en identiteit met elkaar verweven zijn, bepaalt in hoeverre je het uit kan besteden. Als je er heel erg in verweven bent is het lastiger om het te outsourcen.

9-VLAK
In hoofdstuk twee worden de issues gekoppeld aan het negenvlak. Slide 9 WC 2 april 2015

Identity - Sourcing —> Als zij slechte producten maken, dan gaat dat ten koste van jouw goede naam. (BMW, wat is je eigen product nog als je alles outsourced, en alleen alles samenvoegt?) Het is belangrijk om je outsource organisatie te hebben met dezelfde (ongeveer) identiteit als jij.
Sourcing - Flexibility —> Afhankelijk van andere bedrijven, bijvoorbeeld voor productie, hoe ga je om met een wegvallende factor. (Apple en glasleveranciers)
Flexibility - Customerfocus —> Hoe meer je gericht bent op klanten, hoe meer je moet innoveren, hoe flexibeler je moet zijn. Als je je alleen maar laat leiden door de grillen van een klant, dan zou dat kunnen betekenen dat je je organisatie continu moet veranderen.
Identity - Customerfocus —> Marketing, Heineken, dicht bij klant staan, user experience. 

Sourcing kan je minder EN meer flexibel maken, maar dat hangt er vanaf welke contracten je hebt. Lange termijn kom je niet snel vanaf, korte termijn wel.

Information Architecture
Blauwdruk van informatievoorziening
De informatievoorziening zijn alle faciliteiten bij elkaar (afspraken, mensen(soms), etc)

Information Infrastructure
Lange termijn voorzieningen

Shared Service Centre
Zelfstandige eenheid in organisatie die diensten levert aan diverse onderdelen van de organisatie. IC (uva) verkoopt diensten aan andere delen van de UvA.

ITIL IT-Infrastructural-Library
Standaarden voor organisatie-inrichting van ICT-beheer.

I&A
Informatisering en Automatisering (afdelingsnaam)

Prince2
Standaard methode voor project management (populair bij ICT projecten)

ICT is:
     - (Ubiquitous) Alom vertegenwoordigd, iedereen kan het aanschaffen. Carr: ICT doet er niet meer toe, omdat iedereen het kan aanschaffen, je kun jezelf er niet meer mee onderscheiden. AUTEURS: ICT is wel degelijk van belang, vanwege de verwevenheid met strategie en identiteit.

     - Meer gesourced

     - Product -> Service, bij ICT gaat het steeds meer om service

     - Gaat over organisatorische grenzen heen (Cross organizational borders)

     - Integration of hardware, software, services (Smartphone, TV, allemaal nieuwe services steeds, bijvoorbeeld smartTV: buienradar, skype, etc.)
     - Virtualization of ICT (Het wordt steeds minder belangrijk hoe hard- en software gebruikt wordt, meer DAT het werkt.)

Informatiemanagement is:  (DIT ZIJN DE PERSPECTIEVEN)
     - Management van ICT

     - Management van Business-ICT relatie

     - Management van informatie
          - in de praktijk nog vaak ICT-gekleurd

     -